Lietuvai kritiškai trūksta inžinierių

Straipsnį parengė 15min.lt

Lietuvoje inžinerijos specialistų trūkumas tampa vis opesne problema, turinčia įtakos tiek pramonės plėtrai, tiek šalies ekonomikai. Pasaulio Ekonomikos Forumo duomenimis, inžinerinių sričių specialistų poreikis iki 2030 m. tik didės, tačiau Lietuvoje jų jau dabar trūksta.

Darius Lasionis, Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos (LINPRA) vadovas, akcentuoja: „Pasakysiu taip – pasaulį dabar ir ateityje valdys tos šalys ar sąjungos, kurios kurs, gamins ir aptarnaus technologijas. Pažiūrėkite, kodėl JAV taip gina, saugo Taivaną? Yra ir geopolitinių priežasčių, bet jiems taip pat reikia to, ką turi Taivanas. O jis turi visą puslaidininkių pramonę, kuri labai svarbi. Tai jei mes turėsime žinių, technologinių sprendimų, kurie bus kam nors reikalingi, mes būsime vertingi, žinomi.“

Vilnius Tech, kuris yra LINPRA narys, taip pat atkreipia dėmesį į problemą – inžinerijos specialistų poreikis tik auga, tačiau mokyklose trūksta tiksliųjų mokslų mokytojų, todėl mažėja abiturientų, pasiruošusių inžinerinėms studijoms. „Kuo mažiau mokyklose bus tiksliųjų mokslų mokytojų, tuo dažniau mokiniams bus siūloma matematiką mokytis B lygiu. Tai reiškia, kad mokiniai turės mažiau matematikos pamokų ir bus mažiau pasirengę studijuoti inžineriją. Be to, didėja lengvesnių darbų ir socialinių mokslų populiarumas, nors įsidarbinimo ir aukštesnio atlyginimo galimybės inžinerijos sektoriuose yra kur kas didesnės“, – pabrėžia Vilnius Tech studijų prorektorė doc. dr. Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė.

Vienas didžiausių iššūkių – per mažas jaunimo susidomėjimas inžinerijos studijomis. LINPRA kartu su verslo įmonėmis imasi įvairių iniciatyvų: organizuoja jaunųjų inžinierių čempionatus, robotikos užsiėmimus, skiria stipendijas, vykdo edukacines ekskursijas į gamyklas.

„Tada jie pamato, kad darbas gamykloje nėra tik tepaluotos, murzinos rankos. Yra daug vietų, kur dirbama švariose patalpose su chalatais, kaip ligoninėje. Tai pamato ir mokytojai. Reikia edukuoti ir juos, pasakoti ir parodyti, kas yra inžinerija, kad jie skatintų tai rinktis, nes jei žmogus apie tai nieko nežino, nesupranta šito darbo naudos ir vertės, jis nekalbins vaikų rinktis šios profesijos“, – pabrėžia D. Lasionis.

Įdarbinimo agentūros „GoDoJob“ vadovė Irena Šiurkė pabrėžia, kad inžinerijos specialistų trūkumas tampa rimta problema ir gynybos sektoriui. „Šiandien kalbama apie tai, kad valstybės galėtų investuoti į savo gynybą skatindamos ginklų, amunicijos gamybą. Natūraliai kyla klausimas – kas juos gamintų Lietuvoje? Ar turime tam pakankamai specialistų ir kitų išteklių?“ – svarsto ji.

Ekspertų teigimu, būtinos kryptingos švietimo ir verslo pastangos, kad inžinerijos specialybės taptų patrauklesnės jaunimui ir būtų užtikrintas būsimų specialistų rengimas. „Mes apskritai komunikuojame, kad inžinierius yra kūrėjas. Jis kuria daiktus, sprendimus, daro visų gyvenimą geresnį. Taip suprasti, kas yra inžinierius, daug paprasčiau“, – apibendrina D. Lasionis.

Lietuvoje trečią kartą vyks nacionalinis jaunųjų inžinierių čempionatas STEAM TEAM

Publikuota Lrytas.lt

LINPRA kviečia 5–12 klasių mokinius dalyvauti trečiajame Nacionaliniame jaunųjų inžinierių čempionate STEAM TEAM. Čempionato dalyvių laukia ne tik geriausių jaunųjų šalies inžinierių titulai, bet ir solidūs piniginiai prizai.

Nuo 2023 metų Lietuvoje organizuojamas jaunųjų inžinierių čempionatas STEAM TEAM sulaukia nemažo moksleivių dėmesio – per dvejus metus šiame čempionate jau sudalyvavo 89 komandos iš įvairių Lietuvos miestų ir miestelių.

Kaip ir ankstesniais metais, šiemet čempionato dalyviai varžysis konstruodami Goldbergo mašiną – domino principu veikiantį sudėtingą įrenginį, kuomet vienas procesas inicijuoja kitą ir visa tai tęsiasi iki numatytos veiksmų pabaigos.

„Inžinerija mokiniams nėra svetimas dalykas. Jie jau mokyklose mokosi STEAM pagrindų, kurie leidžia sujungti skirtingas disciplinas – gamtos mokslus, matematiką, menus, technologijas ir inžineriją – ieškant realių problemų sprendimų. Per ankstesnius jaunųjų inžinierių čempionatus stebėjome išties išradingas Goldbergo mašinas, tad tikime, kad ir šiais metais moksleiviai mus maloniai nustebins. Norint laimėti, prireikia ne vien gero komandinio darbo, bet ir kūrybinio mąstymo. Svarbu ne laimėti, o dalyvauti. Nes įgyta patirtis bus naudinga visą likusį gyvenimą“, – sako LINPRA direktorius Darius Lasionis.

Pasak jau dvi nugalėtojų komandas į čempionatą lydėjusios „RoboLabas“ informatikos mokytojos Lauros Kuchalskienės, į pergalę jos auklėtinius atvedė didelė meilė robotikai.

„Nėra jokios sėkmės paslapties – tik darbas. Abiejų laimėjusių komandų vaikai domisi robotika nuo pirmųjų klasių, yra įsitraukę ir itin motyvuoti – jei jau susitarėme daryti kokį projektą, gali net iki vėlumos darbuotis, kol pabaigs. Jų smalsumas ir noras ieškoti naujų sprendimų padeda ne tik varžybose, bet ir ugdo svarbiausias XXI amžiaus kompetencijas – kūrybiškumą, kritinį ir problemų sprendimo mąstymą bei komandinio darbo įgūdžius“, – teigia L. Kuchalskienė.

Mokytoja džiaugiasi, kad mokiniai noriai dalyvavo čempionate tiek planuojant, tiek tobulinant jau sukurtą Goldbergo mašiną.

„Entuziazmas buvo toks, kad teko moksleivius pristabdyti – praėjusiais metais sukurta konstrukcija pasiekė net 35 metrus, o kiekvienas jos segmentas veikė tarsi nepriekaištingai suderintas mechanizmas. Tokiai atvežti į čempionatą prireikė sugalvoti ypatingą logistikos planą – konstrukciją ardėme dalimis, transportavimui prireikė vilkiko, o kiekvienos dalies pakrovimą reikėjo atsakingai suplanuoti, kad viskas saugiai pasiektų čempionatą“, – įspūdžiais dalijasi L. Kuchalskienė.

Varžysis didžiuosiuose miestuose

STEAM TEAM čempionate moksleiviai iš visos Lietuvos varžysis dviejose kategorijose – 5–8 klasių mokinių ir 9–12 klasių gimnazistų.

Šiemet vyks 8 čempionato pusfinaliai – pirmasis pusfinalis vyks balandžio 1 ir 3 dieną Vilniuje, kiti vyks balandžio 7 d. Panevėžyje, balandžio 8–9 d. Kaune, balandžio 10 d. Klaipėdoje, balandžio 15 d. Šiauliuose ir balandžio 16 d. Marijampolėje arba Alytuje.

Kiekviename pusfinalyje išrinktos geriausios 2 komandos – viena iš 5–8 klasių ir viena iš 9–12 klasių kategorijoje – bus apdovanotos 200 eurų ir kelialapiu į nacionalinį finalą, kuris vyks gegužės 16 d. Vilniuje, parodos „Balttechnika 2025“ metu.

Finale dėl geriausiųjų jaunųjų inžinierių titulų besivaržančios komandos pretenduoja ir į piniginius prizus: pirmąją vietą užėmusios komandos gaus po 1000 eurų, antrąją – po 500 eurų, trečiąją – po 300 eurų. Be pagrindinių apdovanojimų, dalyvių lauks ir papildomi prizai.

Registracija į čempionatą vyksta iki kovo 24 d. Kiekvieną komandą turi sudaryti nuo 2 iki 5 moksleivių bei juos lydintis mokytojas-mentorius, kuris atliks registraciją ir koordinuos pasirengimą varžyboms.

Automatizacijos perspektyvos Lietuvoje – ar robotai kompensuos darbuotojų trūkumą?

Ar automatizavimas gali tapti efektyviu atsaku į esamą ir būsimą pramonės darbuotojų trūkumą? Kaip automatizuoti sprendimai galėtų pakeisti Lietuvos darbo rinką? Būtent į šiuos klausimus vasario 20 d. atsakymo ieškos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoje susirinkę ekspertai ir ekspertės.

Renginio organizatorė „Kurk Lietuvai“ projektų vadovė Viktorija Štarevičiūtė ir diskusijos moderatorius, Lietuvos inžinerijos pramonės asociacijos (LINPRA) verslo aplinkos vadovas Tomas Dovydaitis įsitikinę, kad automatizacija galėtų išspręsti dalį demografinių pokyčių keliamų iššūkių.

Amžėjimas – priežastis inovuoti pramonę

V. Štarevičiūtė, išanalizavusi robotizacijos tendencijas, atkreipia dėmesį, kad visuomenės amžėjimas ir spartėjanti gamybos automatizacija yra susiję, ypač ši sąsaja ryški ekonomiškai išsivysčiusiose šalyse. 2021 metais atliktas Masačusetso technologijos instituto ir Bostono universiteto mokslininkų tyrimas tai aiškina tuo, jog tokiose visuomenėse pradeda trūkti vidutinio amžiaus darbuotojų, kurie specializuotųsi atlikti rankines gamybos užduotis.

Lietuva šiame kontekste – ne išimtis. Pasak T. Dovydaičio, mažėjantis dirbančiųjų skaičius – augantis šalies gamybos įmonių iššūkis, skatinantis pasitelkti technologijomis grįstus sprendimus. „Pramonės sektoriai ieško inovatyvių būdų, kaip kompensuoti mažėjantį darbuotojų skaičių tuo pačiu didinant gamybos apimtis, gerinant kokybę ir mažinant sąnaudas“, – sako jis.

V. Štarevičiūtė mano, kad visuomenei amžėjant, reikės atliepti ne tik darbo jėgos trūkumo, bet ir kitus iššūkius. „Privalėsime užtikrinti kokybišką sveikatos priežiūrą, gerai veikiančią pensijų sistemą, tinkamą infrastruktūrą. Technologijos šias problemas galės išspręsti tik iš dalies. Visgi, turime automatizuoti tai, kas automatizuojama. Pramonės robotizacija, šiuo atveju, turi didelį potencialą auginti darbo našumą, kuris padėtų sparčiau vystytis ekonomikai“, – sako V. Štarevičiūtė.

Robotų įtaka darbo rinkai

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija skaičiuoja, kad apie 9–11 proc. darbų Lietuvoje galėtų būti automatizuojami. Ką tokie skaičiai reiškia praktiškai?

V. Štarevičiūtės teigimu, statistika rodo, kad automatizacija keičia (ar, Lietuvos atveju, turi potencialo keisti) darbo rinkos struktūrą robotams ne pakeičiant žmonių darbą, bet jį papildant. „Nors automatizavimas išstumią dalį darbo vietų, tyrimai rodo, kad jis kartu ir kuria naujas pozicijas. Žmogaus darbas paprastai nėra tiesiog užduočių rinkinys – automatizuotas sprendimas asmenį gali pakeisti tik itin pasikartojančių, rutininių darbų sferoje“, – pastebi „Kurk Lietuvai“ projektų vadovė.

T. Dovydaitis automatizacijos lemiamus pokyčius vertina teigiamai, nes jie suteikia galimybę Lietuvai tapti stipresne ekonomika. „Keičiasi darbo pobūdis, o ne darbo vietų skaičius. Atsiranda daugiau aukštos kvalifikacijos darbo vietų, tokių kaip IT specialistai, inžinieriai, duomenų analitikai. Automatizavimas taip pat sukuria galimybes darbuotojams įgyti naujų įgūdžių, o tai padeda stiprinti šalies konkurencingumą. Įmonės, kurios diegia inovacijas, ilgainiui tampa konkurencingesnės ir kuria naujas, gerai apmokamas darbo vietas“, – sako jis.

Įgyvendindama savo projektą „Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis“, V. Štarevičiūtė rėmėsi Vokietijos, vienos iš automatizuotos pramonės lyderių, patirtimi. Ši praktika rodo, kad automatizavimas, nors ir didina našumą ir kuria papildomą ekonominę vertę, gali sukelti įtampą darbo rinkoje – priešprieša gali kilti tarp aukštos ir žemos kvalifikacijos darbuotojų. „Automatizavimas, klasikine prasme, mažina žemos ir vidutinės kvalifikacijos darbuotojų poreikį. Todėl itin svarbiu dėmeniu tampa darbuotojų rengimas – tiek kalbant apie aukštojo mokslo ar profesinio rengimo, tiek persikvalifikavimo politiką“, – teigia V. Štarevičiūtė.

„Man patinka Švedijos užimtumo ministerijos pozicija. Šioje šalyje nebijoma naujų technologijų, veikiau, priešingai, seni ir neefektyvūs procesai laikomi grėsme. Prioritetas teikiamas ne darbo vietų išlaikymui, bet investicijoms į žmonių kvalifikacijos kėlimą dirbti naujus darbus“, – pasakoja „Kurk Lietuvai“ projektų vadovė.

Automatizacija Lietuvoje: yra, kur tobulėti

Abu pašnekovai sutinka, kad gamybos automatizacija turi daug privalumų – ji padeda spręsti darbuotojų trūkumo problemą, didina efektyvumą, mažina sąnaudas, kuria saugesnę darbo aplinką. Visgi, automatizacijos lydere Lietuvos nepavadinsi. Remiantis Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 2022 metų pradžioje tik 3,6 proc. šalies įmonių naudojo pramoninius robotus, todėl Lietuva turi dar daug galimybių tobulėti šioje srityje ir stiprinti savo konkurencingumą pasaulio rinkose.

„Priežastys, kodėl Lietuvos automatizacijos lygis yra žemesnis nei kitų šalių, T. Dovydaičio nuomone, yra kompleksiškos. Pirma, ne visi gaminiai suprojektuoti taip, kad juos būtų lengva pritaikyti robotizuotiems procesams. Antra, kai kurios įmonės baiminasi dėl ilgalaikių investicijų atsiperkamumo, nors ilgainiui automatizavimas gali suteikti reikšmingų ekonominių privalumų.“
„Nors robotizacija gali pareikalauti pradinių išlaidų, ilgalaikės naudos, tokios kaip padidėjusi gamybos kokybė, sumažėjusios klaidos ir geresnė našumo kontrolė, dažnai neatsveriamos iki galo“, – teigia jis. LINPRA verslo aplinkos vadovas taip pat pastebi, kad vis dar trūksta informacijos apie sėkmingas patirtis, paplitę klaidingi įsitikinimai, kad automatizacija tinkama tik didelėms įmonėms. „Realybėje daugelis mažų ir vidutinių įmonių sėkmingai diegia robotizacijos sprendimus“, – sako T. Dovydaitis.

Įmonėms, svarstančioms diegti automatizuotus sprendimus, T. Dovydaitis siūlo atkreipti dėmesį į įvairias galimybės ir paramos priemones. Pavyzdžiui, viešai prieinamas įrankis „Pasiruošimas automatizuotai gamybai. Pagrindinių naudų ir rizikų rinkinys“ suteikia įmonėms galimybę įvertinti galimus automatizacijos kaštus ir vertės kūrimą. Tai – „Kurk Lietuvai“ komandos ir LINPRA bendradarbiavimo rezultatas, kuris gali padėti įmonėms priimti informuotus sprendimus ir efektyviau investuoti į naujas technologijas.“

Be to, šalyje veikia Lietuvos robotikos ir automatikos klasteris, teikiantis papildomą pagalbą įmonėms, siekiančioms įsidiegti pažangias technologijas. „Klasteris ne tik padeda užtikrinti, kad investicijos į automatizavimą būtų kuo efektyvesnės, bet ir teikia praktinę pagalbą skatindamas technologijų mainus tarp įmonių. Klasteris  taip pat turi narių ir kompetencijų duomenų bazę, galinčią pasiūlyti tinkamus partnerius ar tiekėjus pagal specifinius automatizavimo poreikius“, – apibendrina T. Dovydaitis.

LINPRA atstovai susitiko su Užsienio reikalų ministru Kęstučiu Budriu

Ministras su LINPRA nariais aptarė naujosios Vyriausybės užsienio politikos prioritetus, šio sektoriaus aktualijas bei pagrindines problemas, plėtojant verslą užsienyje, taip pat, kokie būtų galimi tolimesni bendri žingsniai jas sprendžiant.

„Ekonominė diplomatija yra viena iš ministerijos kertinių veiklos krypčių. Saugumo,  pasirengimo pirmininkauti Europos Sąjungos Tarybai uždaviniai jokiu būdu neužgoš Lietuvos ekonominių interesų atstovavimo klausimų. Visos šios sritys yra lygiaverčiai prioritetinės ir bus įgyvendinamos paraleliai bei sinergijoje viena su kita“ – susitikimo metu sakė ministras.

K. Budrys akcentavo valstybės institucijų ir verslo atstovų bendradarbiavimo prasmę, siekiant ekonominės diplomatijos tikslų, formuojant šalies ekonominį įvaizdį užsienyje, sprendžiant dėl naujų rinkų atvėrimo ir kt. Taip pat padėkojo asociacijai už aktyvų šios dalyvavimą ekonominės diplomatijos formatuose bei pažadėjo toliau siekti konstruktyvaus viešojo ir privataus sektoriaus dialogo mūsų sektoriui aktualiais klausimais:

  • Kvalifikuotos darbo jėgos pritraukimas iš užsienio
  • Vietos gamintojų konkurencinio pranašumo išlaikymas
  • Dvigubos paskirties prekių licencijavimas
  • Gynybos pramonės plėtra 

LINPRA taip pat padėkojo už konstruktyvų bendradarbiavimą ir aktyvią ekonominę diplomatiją. LINPRA palaiko gerus ir glaudžius ryšius su Lietuvos ambasadoriais, komercijos ataše pagrindinėse Lietuvos eksporto rinkose. 

SmartProTech mokymo programa: išmaniųjų technologijų integravimas į gamybos procesus

LINPRA kartu su partneriais – Vilniaus technologijų ir inžinerijos mokymo centru (TECHIN), Pannon verslo asociacija (PBN), Łukasiewicz tvariųjų technologijų institutu (Łukasiewicz RN – INST) ir UAB Baltec CNC Technologies įgyvendina projektą SmartProTech, kuris sukurs mokymų progaramą apie išmaniųjų skaitmeninių technologijų integravimą į gamybos procesus.

SmartProTech projekto tikslas – kelti gamybos sektoriaus darbuotojų kvalifikaciją, sukuriant ir įgyvendinant novatorišką mokymo programą, apimančią pagrindines Pramonės 4.0 technologijas. Programos turinys perteiks medžiagą apie pramoninį daiktų internetą (IoT), gamybos valdymo sistemas (MES), išmaniąsias gamybos technologijas, programuojamuosius loginius valdiklius (PLC) ir bendradarbiaujančią robotiką. Kiekvienas mokymo modulis apjungs nuotolinį mokymąsi, išplėstinės realybės sprendimus bei praktinius užsiėmimus, o tai suteiks ir teorinių žinių, ir praktinių įgūdžių.

Iš viso 75 dalyviai iš Lietuvos, Vengrijos ir Lenkijos turės galimybę gilinti žinias apie IoT taikymą, MES operacijas, išmaniųjų jutiklių sistemas, PLC programavimą ir žmogaus-roboto sąveiką, pasitelkdami interaktyvius simuliacijos įrankius ir realius pavyzdžius.

Projektas vyksta nuo 2025 m. sausio 1 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d., o jo bendras biudžetas siekia 200 000 Eur. Projektą finansuoja Europos inovacijų ir technologijų institutas (EIT). Daugiau informacijos apie EIT Manufacturing ČIA.

Informaciją apie projekto eigą ir rezultatus sekite projekto socialinių tinklų puslapiuose:

Projekto vadovės kontaktai:
Gabrielė Gaubienė
LINPRA projektų vadovė
+370 610 01581
gabriele.gaubiene@linpra.lt

SmartProTech project

LINPRA renginyje verslo ir valdžios atstovai sutarė stiprinti bendradarbiavimą vystant inžinerijos ir technologijų sektorių

Lietuvos inžinerijos pramonės lyderiai, politikai ir ekspertai sausio 29 d. susirinko į tradicinį metinį LINPRA renginį Lietuvos energetikos ir technikos muziejuje, kurio metu aptarė sektoriaus iššūkius, galimybes ir bendradarbiavimo perspektyvas. Renginys tapo svarbia diskusijų platforma, siekiant stiprinti pramonės, valdžios, mokslo ir švietimo sinergiją bei užtikrinti sektoriaus konkurencingumą globalioje rinkoje.

LINPRA renginį atidarė Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas, savo sveikinimo kalboje pabrėžęs inžinerijos pramonės reikšmę Lietuvos ekonomikai: „Nuoširdžiai tikiuosi, jog mūsų bendravimas ir bendradarbiavimas tęsis, jog teisinis reguliavimas keisis ir didinsime greitį, akceleruosime tuos projektus, tas idėjas, kurios iki šiol strigdavo dėl įvairiausių, keisčiausių priežasčių, tą tarpžinybinį suinteresuotumą ir egoizmą pavyks išrauti su šaknimis, nauji sektoriai arba naujos pramonės rūšys, kurios Lietuvoje atsiranda arba vystomos, taip pat sulauks ir mūsų pramonės indėlio, o ne tik technologinio žinojimo iš kitų šalių. Ir tikiu, jog mus visus lydės sėkmė. Dėl to reikės pasistengti, tačiau tikiu, jog tos pastangos duos vaisių kiekvienam iš jūsų ir Lietuvai“, – kalbėjo Ministras pirmininkas.

Ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas inžinerinės pramonės auditorijai pristatė Lietuvos ekonomikos transformacijos planą „START“. Ministras akcentavo verslui vienodų sąlygų svarbą, valdžios ir verslo glaudesnio dialogo stiprinimą, biurokratijos mažinimą ir investicijų pritraukimą. L. Savickas pabrėžė gynybos pramonės vystymą, pelno reinvestavimą į pažangiąsias technologijas bei talentų pritraukimą. Inžinerijos sektoriui aktualūs sprendimai – finansinės paskatos pramonei, pelno mokesčio lengvatos investicijoms į technologijas, ES „lustų klubo“ iniciatyvos ir skaitmeninės ekonomikos plėtra – sudarys sąlygas didinti sektoriaus konkurencingumą tarptautinėje rinkoje.

Įžvalgomis apie politines aktualijas ir inovatyviąją Lietuvos pramonę žiniasklaidos veidrodyje pasidalijo komunikacijos ekspertas Mykolas Katkus savo pranešime „Technologijų ir dirbtinio intelekto įtaka visuomenės komunikacijai ir politikai: kaip inžinerijos sektorius gali prisitaikyti prie naujų iššūkių“.

Renginio oficialioji dalis baigėsi paneline diskusija, dar kartą patvirtinusi, kad kertinis sektoriaus stiprinimo elementas – pramonės ir valdžios dialogas. Apie tai, ar pramonė, švietimas, mokslas ir politika juda viena kryptimi ir kaip pasiekti viziją Lietuva 2030 – inžinerijos šalis, diskutavo Ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas, Krašto apsaugos viceministrė Orijana Mašalė, Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Rolandas Zuoza, LINPRA prezidentas Tomas Prūsas, komunikacijos ekspertas Mykolas Katkus. Diskusiją moderavo LINPRA direktorius Darius Lasionis.

Renginio metu LINPRA tradiciškai įteikė Garbės ženklus sektoriui nusipelniusiems asmenims, kurie prisidėjo prie Lietuvos inžinerijos pramonės augimo ir inovacijų diegimo. Taip pat svečiai turėjo galimybę sudalyvauti Tesla šou, ekskursijoje po Lietuvos energetikos ir technikos muziejų bei megzti ryšius neformalaus bendravimo metu.

*** 

Inžinerijos bei technologijų pramonė – nuosekliai augantis sektorius, kuris ir 2024-aisiais išliko Lietuvos ekonomikos ir progreso varikliu bei vienu pagrindinių visos mūsų šalies pramonės lokomotyvų. Šiandien tai sektorius, generuojantis 21 % lietuviškos kilmės eksporto, 5–6 % BVP ir kuriantis aukštos pridėtinės vertės produktus. LINPRA prognozuoja, kad per 2024 m. Lietuvos inžinerinės pramonės produkcijos gamybos apimtys (to meto kainomis) sudarys 7,25 mlrd. eurų ir 2023-ųjų rezultatą viršys maždaug 3 proc. 

***

Renginio nuotraukų albumas ČIA: LINPRA Facebook.

Priešingai europinėms tendencijoms, Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonei 2024-ieji buvo geri metai

Publikuota DELFI 

Inžinerijos bei technologijų pramonė ir 2024-aisiais išliko Lietuvos ekonomikos ir progreso varikliu bei vienu pagrindinių visos mūsų šalies pramonės lokomotyvų. LINPRA prognozuoja, kad per visus 2024 m. Lietuvos inžinerinės pramonės produkcijos gamybos apimtys (to meto kainomis) sudarys 7,25 mlrd. eurų ir 2023-ųjų rezultatą viršys maždaug 3 proc.

Pasak Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos LINPRA direktoriaus Dariaus Lasionio, tai tikrai puikus pasiekimas, nes bendrai Europos Sąjungoje (ES) inžinerijos pramonės produkcijos gamybos apimtys 2024 m. keliais procentais traukėsi.

„Gana niūrios nuotaikos dėl stagnuojančios pramonės dominuoja ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje. Pramonės gamybos apimtys 2024-aisiais traukėsi ne tik didžiausioje Europos ekonomikoje – Vokietijoje, bet ir kitose ES šalyse: Austrijoje, Švedijoje,  Suomijoje ir t. t. Tuo tarpu Lietuva demonstruoja priešingas tendencijas – augo ne tik inžinerijos ir technologijų pramonė, bet ir visa šalies pramonė“, – džiaugiasi D. Lasionis, pabrėždamas, kad, nors 2024-aisiais pasitaikė ir prastesnių momentų, jie nepakeitė bendros augimo tendencijos.

Inžinerinės pramonės geriausieji

Pasak LINPRA vadovo, apžvelgiant atskirus inžinerinės ir technologijų pramonės sektorius, 2024 m. maloniai nustebino Lietuvos variklinių transporto priemonių, priekabų ir puspriekabių gamyba.

Nepaisant vienos pagrindinių Lietuvos eksporto rinkų – Vokietijos – automobilių pramonės nuosmukio, šios srities augimas Lietuvoje 2024-aisiais, palyginti su 2023 m., turėtų siekti maždaug penktadalį, arba 20 proc. Vien per 10 pirmųjų 2024 m. mėnesių šio sektoriaus įmonės Lietuvoje pagamino produkcijos už 793 mln. eurų – daugiau nei per visus 2023-uosius, kai bendra produkcijos suma siekė 756 mln. eurų.

„Tai rodo, kad mūsų inžinerinės (angl. automotive) pramonės įmonės yra konkurencingos tiek kainos, tiek kokybės aspektais, tiek jų santykiu, taip pat geba greitai prisitaikyti prie besikeičiančios situacijos, operatyviai reaguoti į rinkos bangavimus ir yra pakankamai atsparios neigiamoms pasaulio ekonomikos tendencijoms“, – įsitikinęs D. Lasionis.

Išskirdamas dar ir plastiko, gumos bei metalo gaminių ir konstrukcijų gamybą, kuri po nežymaus kritimo 2023-aisiais, turėtų augti maždaug 7-8 proc., LINPRA vadovas pripažįsta, kad nedidelis kritimas 2024 m. planuojamas mašinų ir įrangos gamybos bei elektroninių ir optinių gaminių gamybos sektoriuose – jie turėtų trauktis atitinkamai 5 ir 3 proc. Nors 2024 m. laukiama gana ženklaus, iki 20 proc. elektros įrangos gamybos sektoriaus susitraukimo, tai nutiks po 30 proc. siekusio šio sektoriaus augimo 2023-aisiais.

Ką žada Naujieji metai?

Žvelgdamas į 2025 m., D. Lasionis sako, kad iššūkių tikrai netrūks. Pasak jo, bene labiausiai neramina tai, kad pagrindinėse Lietuvos eksporto rinkose, t. y., Vokietijoje ir Skandinavijos šalyse ženklaus atsigavimo ar netgi atsargaus optimizmo naujaisiais metais kol kas nežadama. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos įmonėms, norint ir siekiant augti bei didinti gamybos apimtis, reikės stiprinti naujų užsakovų ir klientų paiešką tiek esamose, tiek naujose rinkose bei siūlyti papildomas naudas ir vertes.

„Visų pirma tai – produktų ir paslaugų kokybė, konkurencinga kaina, greitas reagavimas į klientų poreikius bei paklausimus, inovatyvių technologinių sprendimų ir naujų produktų kūrimas bei diegimas, taip pat investicijos į technologijas, skaitmeninimą, automatizaciją ir robotizaciją“, – vardija LINPRA direktorius.

Pasak jo, mes jau senokai nebesame mažų kainų ir pigių kaštų šalis, tad Lietuvai tenka konkuruoti ne tik su Kinijos ir kitų Azijos šalių, bet ir su Lenkijos, Rumunijos, Vengrijos bei kitų rytų Europos šalių gamintojais.

„Iš kitos pusės – kol vieni kalba apie krizę, kiti mato naujas galimybes. Tad kol Europos pramonė stagnuoja, Lietuvos inžinerinė ir technologijų pramonė aktyviai naudojasi naujai atsirandančiomis galimybėmis ir jau susikurtu konkurenciniu pranašumu“, – pastebi LINPRA vadovas.

2025-ųjų prioritetai

D. Lasionio nuomone, svarbiausi 2025-ųjų prioritetai bus investicijos į technologijas, skaitmeninimą, automatizaciją ir robotizaciją; darbuotojų įgūdžių ugdymas, kvalifikacijos kėlimas ir perkvalifikavimas; investicijos į inovatyvių sprendimų bei produktų kūrimą ir diegimą; konkurencingos verslo aplinkos kūrimas ir puoselėjimas, ypatingą dėmesį skiriant būtent didelę pridėtinę vertę kuriančiai inžinerinei ir technologijų pramonei.

Atkreipdamas dėmesį, kad prie šių prioritetų įgyvendinimo turėtų aktyviai prisidėti ne tik pačios inžinerijos ir technologijų pramonės įmonės, bet ir ką tik naujai išrinktos valdžios atstovai, D. Lasionis į ateitį žvelgia optimistiškai.

„Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos inžinerija generuoja apie 5-6 proc. viso šalies BVP, arba nuo penktadalio iki ketvirtadalio visos Lietuvos pramonės produkcijos, neabejoju, kad šiai sričiai deramą dėmesį ir aukštą vietą prioritetų sąraše skirs dauguma politikų bei įstatymų priėmėjų, nepriklausomai nuo savo partijos atstovaujamos politinės krypties“, – įsitikinęs LINPRA vadovas.

LINPRA 2024 sektoriaus prognozė

Atėnuose įvyko „BuildSkills Academy“ projekto partnerių koordinacinis susitikimas

2024 m. birželio 6-7 d. Atėnai, Graikija

Atėnuose vykusiame koordinaciniame susitikime „BuildSkills Academy“ projektas pažymėjo dar vieną svarbų etapą. Atėnų ekonomikos ir verslo universitete surengtame dviejų dienų renginyje dalyvavo partneriai iš Bulgarijos, Graikijos, Italijos, Vokietijos, Kipro, Lietuvos, Bosnijos ir Hercegovinos.

Susitikimo metu buvo aptartas tolesnis projekto įgyvendinimas ir planuojama ateinančio laikotarpio veikla. Projektu „BuildSkills Academy“ siekiama strategiškai plėtoti kvalifikacijos kėlimą ir perkvalifikavimą statybų ekosistemoje, skatinti profesinio mokymo meistriškumą, naujų įgūdžių ir kompetencijų ugdymą, orientuojantis į skaitmeninę ir tvariąją / žaliąją transformaciją, įveiklinant profesinio mokymo teikėjų tinklą visoje Europoje.

 

Kad 3D spausdintuvai mokyklose nedulkėtų – naujų technologijų mokosi ir mokytojai

Publikuota Elektronika.lt

Galimybė pažinti ir taikyti greitai besikeičiančias ir tobulėjančias technologijas pamažu tampa būtinybe kiekvienam. Šį principą siekiama integruoti ir į švietimo sistemą, tačiau norint mokinius supažindinti su naujausiomis technologijomis, mokytojams ir patiems tenka pagilinti žinias. Siekiant mažinti šį atotrūkį, Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos projektas pakvietė pradinių klasių mokytojus susipažinti su 3D spausdinimu iš arti. Pasak specialistų, daugeliui mokytojų tai galėjo būti pirmasis ir labai svarbus žingsnis bei pavyzdys, kaip skaitmeninės transformacijos procesai gali būti integruojami į švietimo sistemą.

Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos (LINPRA) vadovo Dariaus Lasionio teigimu, 3D spausdinimo įgūdžiai gali praturtinti mokytojų profesines kompetencijas. „Įgiję šių įgūdžių, mokytojai gali lengviau integruoti pažangias technologijas į mokymosi procesą, suteikdami vaikams galimybę praktiškai susipažinti su inžinerijos pagrindais bei spręsti užduotis kūrybiškai. Tai stiprina vaikų gebėjimą mąstyti erdviškai, lavina kūrybiškumą ir ugdo problemų sprendimo įgūdžius, o taip pat prisideda prie pažangaus inžinerijos ir STEAM srities (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos) įvaizdžio formavimo“, – pasakoja LINPRA atstovas.

Svarbiausia – pradėti

Vilniuje, SMK aukštojoje mokykloje vykusiuose „EIT Manufacturing“ programos finansuojamuose 3D spausdinimo mokymuose dalyvavo 45 mokytojai iš įvairių Lietuvos miestų. Juos vedęs projekto „3D klasė” autorius Linas Kesiūnas po mokymų džiaugėsi, kad mokytojams sėkmingai pavyko įsisavinti medžiagą, kurią jie vėliau galės praktiškai naudoti pamokų metu.

Jis taip pat akcentavimo mokymų svarbą pridurdamas, kad mokantis šios temos savarankiškai gali kilti nemažai iššūkių. „Mano nuomone, pagrindinis kylantis iššūkis mokytojams yra angliškos informacijos perteklius ir lietuviškos trūkumas. Taip pat trūksta aiškių gairių apie 3D technologijų pažinimo procesą, o ieškant informacijos susiduriama su visai nauja, sudėtinga terminologija. Mokymus nusprendžiau vesti kartu su savo žmona – ji yra pedagogė ir padėjo perteikti technologines žinias paprastai, per mokytojo prizmę. Kadangi visą gamybos procesą pateikėme per žemesniųjų klasių mokytojams aktualius pratimus, medžiagos įsisavinimas nebuvo sudėtingas, ir mokytojai galės taikyti naujas žinias klasėje“, – pasakoja L. Kesiūnas.

3D spausdinimo mokymuose dalyvavę mokytojai pradėjo nuo bazinės užduoties: mokėsi gaminti paruoštą mokomąją priemonę, teisingai parengti jos 3D modelį ir jį atspausdinti. Vėliau sekė šiek tiek sudėtingesnės užduotys, pavyzdžiui, 3D Kalėdinių žaisliukų modelių kūrimas. Lektoriaus teigimu, vien su projektavimo programomis dirbti neužtenka – prasmingiausia įsigyti spausdintuvą, nes tai geriausiai padeda suvokti šią modernią technologiją.

„Projektavimas yra labai laikui imlus procesas, todėl mokymų metu akcentavome du scenarijus: galimybę atsisiųsti jau sukurtą modelį (internete yra didelės modelių bibliotekos) ir alternatyvą – projektuoti patiems. Mūsų patirtimi, mokytojams vis dėlto aktualiausia pradėti nuo atsisiųstų modelių. Tai reiškia, kad naudingiausia iš pradžių įsigyti 3D spausdintuvą, pradėti jį naudoti ir tik tuomet žengti žingsnius link sudėtingesnio etapo – projektavimo“, – sako L. Kesiūnas.

Lektorius pridūrė, kad 3D spausdintuvo mokymai yra pirmas žingsnis skaitmeninės ateities link. Pasak specialisto, bėgant laikui šio spausdintuvo naudojimas ugdymo aplinkoje taps natūraliu procesu. „Manau, kad ateityje mokytojai naudosis 3D spausdintuvu lygiai taip pat, kaip dabar naudojasi paprastais spausdintuvais spaudai ant popieriaus. Svarbiausia – pradėti jau dabar“, – tvirtina lektorius.

Sunki pradžia – lengvesnė ateitis

3D spausdinimo mokymuose dalyvavusios mokytojos džiaugėsi įgytomis naujomis žiniomis ir tvirtino, kad jaučiasi įgalintos dalintis jomis su savo mokiniais. Tauragės Martyno Mažvydo progimnazijos mokytoja Nideta Kaluževičienė teigė, kad mokykloje yra keli spausdintuvai, kuriais galima naudotis, tačiau pirmiausia reikia gerai išmokti naudotis šia technologija – tada jau bus galima ir mokinius prie to pratinti. Kuo anksčiau pradėsime taikyti šiuos įgūdžius praktikoje, tuo lengvesnė bus mokinių ateitis“, – teigė N. Kaluževičienė.

Pirmą kartą mokymuose dalyvavusi Biržų Kaštonų pagrindinės mokyklos mokytoja Eglė Kavaliūnė taip pat patvirtino, kad nors mokykloje 3D spausdintuvas yra prieinamas, dėl žinių trūkumo jis nebuvo naudojamas. „Dabar, gavusi praktinių žinių per mokymus, turiu planų įtraukti šią technologiją į pamokas ir panaudoti ją mokinių projektams bei kūrybinėms užduotims įgyvendinti. Be to, galime bendradarbiauti su STEAM centru, kad vaikai galėtų pažinti dar daugiau įrangos ir technologijų“, – naujomis perspektyvomis džiaugėsi E. Kavaliūnė.

Abi mokytojos pritaria, kad STEAM įgūdžių vaikai turi būti mokomi nuo pat pirmųjų dienų mokyklos suole. Pavyzdžiui, 3D modeliavimas lavina erdvinį suvokimą, leidžia vaikams geriau suprasti figūras ir formas. Tolesnis naujų technologijų integravimas leis dar labiau pagilinti ne tik žinias, bet ir kūrybinį mąstymą, taip paruošiant jaunąją kartą ateities iššūkiams bei perspektyvoms.

Galimybių yra, tačiau trūksta įrangos

Nors skaitmeninių technologijų integracijos į švietimo sistemą svarba atrodo akivaizdi, ne visos Lietuvos mokyklos šiuo metu turi prieigą prie reikiamos įrangos. Šiuo atveju mokytojai susiduria su iššūkiais – motyvacijos yra, o įrankių praktiniam įgytų žinių pritaikymui trūksta.

D. Lasionio teigimu, šią problemą būtina spręsti. „Kalbant apie 3D spausdinimą, Lietuvoje situacija vis dar įvairi – ne visos mokyklos turi galimybę naudotis šia įranga, todėl net ir turintiems reikiamų įgūdžių mokytojams sudėtinga praktiškai juos taikyti klasėje. Pažangių mokymo priemonių trūkumas, ypač pradiniame ugdyme, riboja galimybes mokiniams giliau pažinti technologijas“, – sako specialistas.

Jis ragina mokytojus nepraleisti galimybės sudalyvauti LINPRA organizuojamose 3D spausdinimo varžytuvėse, kurių metu trijų prizinių vietų laimėtojams bus įteikta po naują 3D spausdintuvą.

Europos sąjungos lėšomis finansuojamas projektas „STEAM UGDYMO EKOSISTEMOS PLĖTOJIMAS“

Projekto Nr. 10-066-P-0001

Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra LINEŠA kartu su partneriais Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacija LINPRA, Vytauto Didžiojo universitetu, Kauno technologijos universitetu, Vilniaus Gedimino technikos universitetu, Kauno moksleivių techninės kūrybos centru, Visuomenės iniciatyvų paramos fondu, Valstybinio mokslinių tyrimų instituto Fizinių ir technologijų mokslų centru,  Asociacija „Žinių ekonomikos forumas“,  Šiaulių miesto Simono Daukanto inžinerijos gimnazija, Viešąja įstaiga „Nacionalinė moksleivių akademija“, Žemaitijos saugomų teritorijų direkcija, Lietuvos lazerių asociacija, Panevėžio gamtos mokykla, Kauno rajono Šlienavos pagrindinė mokykla, Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto Alumnio draugija, Pasvalio rajono savivaldybės Švietimo pagalbos tarnyba, Viešąja įstaiga „Intechcentras“, Šiaulių švietimo kompetencijų centru, Asociacija Baltijos automobilių detalių klasteris BACC, Dzūkijos-Suvalkijos saugomų teritorijų direkcija, VšĮ „Edukaciniai renginiai“ nuo 2024 m. lapkričio mėn. įgyvendina projektą „STEAM ugdymo ekosistemos plėtojimas“.

Projekto tikslas: suteikti galimybes STEAM ekosistemos dalyviams plėtoti reikalingas kompetencijas, sudaryti palankias sąlygas tinklaveikai ir prielaidas STEAM ugdymo metodinio turinio turtinimui ir sklaidai.

Projekto uždaviniai: Stiprinti STEAM ekosistemos tinklaveiką; Rengti STEAM ugdymui reikalingą metodiką; Stiprinti STEAM ekosistemos dalyvių kompetencijas.

Projekto įgyvendinimo laikotarpis: 2024 lapkričio 12 – 2026 balandžio 30.

Projekto vertė: 1 076 050 Eur, iš kurių 1 000 000,00 Eur ES lėšos. Projektas finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (EGADP) lėšomis.

Šio projekto rėmuose LINPRA kartu su savo pagrindiniais socialiniais partneriais ir nariais – Intechcentras ir BACC – įgyvendins iš viso 5 iniciatyvas.

  • Toliau tęsime kasmetinį LINPRA konkursą moksleiviams – organizuosime Nacionalinį jaunųjų inžinierių čempionatą STEAM TEAM 2025.
  • Organizuosime inovatyviausių STEAM mokytojų apdovanojimus.
  • Koordinuosime mobilios STEAM laboratorijos – Infomobilio – edukacinius vizitus į Lietuvos mokyklas.
  • Koordinuosime technologijų mokymo projekto „Tai veikia!“ („This Works!“), skirto pirmokams visame pasaulyje, adaptavimą ir pilotavimą Lietuvos mokyklose.
  • Lietuvių kalba išleisime moksleiviams ir pedagogams skirtą knygą „Making, tinkering and Engineering in the Classroom“.

Įgyvendinamos iniciatyvos prisidės prie Lietuvos švietimo kokybės gerinimo, didins jaunimo susidomėjimą techninėmis specialybėmis bei spręs talentų trūkumo problemą darbo rinkoje. Be to, šis projektas stiprins bendradarbiavimą tarp švietimo, verslo ir pramonės sektorių, padėdamas formuoti inovatyvią, technologijomis paremtą ateities visuomenę.

Džiaugiamės galėdami būti šio reikšmingo projekto dalimi ir kurti pagrindą stipriai ir efektyviai STEAM ugdymo ekosistemai Lietuvoje!