2021–ieji: ne tik iššūkių, bet ir naujų galimybių metai Lietuvos Plastikų klasterio įmonėms

2021-ieji Lietuvos plastikų pramonės įmonėms buvo pakankamai geri, nors teko įveikti didesnius ar mažesnius iššūkius. 2020-2021 m.  Lietuvos, kaip ir viso pasaulio, gamintojus paveikė žaliavų trūkumas bei spartus jų brangimas, dėl to tapo sunkiau konkuruoti tarptautinėse rinkose bei rasti naujų užsakovų. Nepaisant trikdžių, įmonės investavo ženklias sumas į įrengimus ir inovacijas, plėtėsi, išaugino apyvartas ir pakankamai drąsiai planavo sekančius plėtros etapus.

Plastikų klasterio įmonės narės šįmet sėkmingai augo. Viena iš jų – Šiauliuose ir Vilniuje veikianti įmonė, gaminanti PET ruošinius bei PET butelius, ne tik išaugino apyvartą, bet ir pakeitė prekės ženklą – Putokšnis tapo DOLOOP. 2021 m. buvo nuspręsta pakeisti prekės ženklo pavadinimą, orientuojantis į tvarią gamybą ir nulinės emisijos pakuočių sprendimus. Įmonė turi užsibrėžusi svarbų strateginį tikslą – gamybos procesuose taikyti efektyvaus energijos ir žaliavų naudojimo sprendimus bei kurti ekoinovatyvaus dizaino produktus.

2020 m. įmonė pagamino beveik 1,5 mlrd. PET ruošinių ir apie 35 mln. PET butelių. 2021m. išplėtė savo siūlomų tvarios pakuotės sprendimų spektrą ir pradėjo gaminti PET plėvelę. Tarp įmonės klientų – gerai žinomi pasaulio ir vietiniai gėrimų gamintojai. 90 proc. įmonės produkcijos yra eksportuojama daugiau kaip į 20 pasaulio valstybių, tokių kaip Vokietija, Norvegija, Suomija, Švedija ir kt. 2020 metais įmonės apyvarta sudarė 46,3 mln. eurų, uždirbta 2,09 mln. eurų grynojo pelno. 2021 m. spalio mėn. duomenimis įmonėje dirbo 157 darbuotojai.

3D Creative 2021 m. įsidiegė naujausias technologijas – 50 3D spausdintuvų įrengimų. Kompanijoje taip pat kryptingai dirbama prie inovatyvaus technologinio projekto „3D spausdinimo medžiaga iš organinių medžiagų – sojų pupelių“ (vystoma kartu su VU ir KTU) patentavimo. Šis gamtai draugiškas sprendimas užtikrina 3D spausdinimo technologijos įsiliejimą į Žiedinę ekonomiką, mažina iškastinio kuro panaudojimą žaliavų gamyboje, nes pastaroji yra perdirbama, jos gamyboje naudojamos žaliavinės atliekos, kurios lieka po maisto produktų gamybos iš sojų pupelių.

2021 m. įmonė planuoja virš +60 % didesnę apyvartą nei 2020 m. Džiugu, kad šį rezultatą pavyko pasiekti išlaikant tą patį darbuotojų skaičių: efektyviau išnaudojami žmogiškieji ištekliai – LEAN, AGILE platformų dėka darbas koncentruotas į didesnę pridėtinę vertę kuriančias veiklas ir paslaugas.

Kompanijos vadovas Saulius Lileikis akcentuoja „Kalendorinis perėjimas iš vienų metų į kitus tektoninių lūžių neturėtų atnešti – tikimės, kad apyvarta bei eksporto apimtys augs dviženkliu skaičiumi. Visa tai planuojame pasiekti investuodami į pramoninės įrangos plėtrą, naujų unikalių medžiagų įtraukimą į savo portfelį, siekiant patenkinti augančią paklausą”.

Dar viena kompanija, sėkmingai užbaigianti 2021-uosius – UAB Frilux. Įmonės vadovas Aurimas Bulkšas pasakoja, kad 2021 m. įsigijo net 4 naujas plastiko liejimo mašinas, tad tikisi, kad papildoma įranga padės dar efektyviau atlikti užsakymus ir tapti konkurencingesne įmone tarptautinėje rinkoje. Kaip ir daugumai plastiko pramonės įmonių, UAB Frilux teko susitaikyti su brangstančiomis žaliavomis ir per gerokai ilgesnį laiko tarpą įvykdomais užsakymais. „Žaliavos brango greičiau nei spėjome kelti kainas už gaminius, o klientai taip pat jautriai reagavo į kainų pokyčius“, – pasakoja vadovas. Nepaisant neapibrėžtos situacijos rinkoje, kompanija planuoja apie 15 mln. eurų apyvartą.

UAB Pack Klaipėda vadovas Rimantas Damanskis, kalbėdamas apie 2021 m. įgyvendintus projektus, akcentuoja, jog kompanija yra socialiai atsakinga ir investuoja virš 5 mln. eurų į plėtrą bei ekologiją. Plastiko perdirbimo ir žiedinės ekonomikos įgyvendinimas gamybos procesuose yra strateginės kryptys, į kurias orientuojasi UAB Pack Klaipėda. Įmonėje įrengtos naujos technologinės linijos leidžia naudoti 30 % antrinio perdirbto polistireno gaminamose pakuotėse ir įgyvendinti žiedinės ekonomikos principus. Įmonėje naudojama technologija, kai mažinamas pakuotės svoris, kurios 95 % pakuotės sudaro oras, ir tik 5 % pats plastikas. Dėl šios priežasties šios kompanijos pakuočių CO2 emisijos yra pačios mažiausios. UAB Pack Klaipėda planuoja apie 12 % augimą, lyginant su 2020 m.

UAB Terekas, rinkoje prisistatanti FlexBlow prekės ženklu, jau 10 metų iš eilės išrenkama Lietuvos metų eksportuotoju. Įmonei pavyko padidinti gamybos pajėgumus beveik 20 % bei išplėsti paslaugų ir platinimo tinklą į JAV, Europą, Saudo Arabiją bei Japoniją. Kompanijos internetinėje svetainėje buvo sustiprinta paslauga, užsakovams siūlanti 24 valandas per parą / 7 dienas per savaitę tiesioginio vaizdo palaikymą, stebėjimą, priežiūrą ir sistemos atnaujinimus.

Be pagrindinės veiklos, bendradarbiaujant su mokslininkais, FlexBlow pradėjo kurti ir gaminti inovatyvius plastikinius apsauginius veido skydelius. Įmonė išplėtė R&D pajėgumus per patį pandemijos piką bei 2020 m. pabaigoje atidarė naują 3200 kv. m. gamyklą, iš kurių viena dalis skirta tik inžinerijai, prototipų kūrimui ir bandymams, o kita – gamybai. Kompanijoje visi gamybos procesai yra automatizuoti, sustiprintos pozicijos vidinėje formų gamyboje, in-house konteinerių ir ruošinių prototipų kūrime. Šios naujovės leido pasiūlyti išskirtinius sprendimus išpilstymo ir pakavimo pramonės klientams.

Tikėtina, kad 2022 m. Lietuvos Plastikų klasterio įmonės gali susidurti su iššūkiais dėl nepakankamo žaliavų kiekio bei kainų augimo, tačiau įmonių vadovai vieningai sutaria, kad turi rimtų tikslų nuosaikiais etapais vykdyti tolimesnę plėtrą.